گوگل استادیا
مقایسه استادیا با کنسولها
سرویس گوگل در مراسم GDC 2019 با معرفی استیدیا ورود خود را به حوزه استریم گیمینگ اعلام کرد. سرویس جدید گوگل این قابلیت را برای کاربران فراهم می کند که بازی های نصب شده روی پلتفرم های گوناگونی که مرورگر کروم روی آنها نصب شده است را بدون نیاز به سخت افزار قوی به صورت استریم و با اتصال به اینترنت اجرا کنند.
از دیگر قابلیت های سرویس استیدیا که می توان به آن اشاره کرد و از نقاط قوت آن نیز به شمار می آید پشتیبانی این سرویس از گوشی های هوشمند ، کامیپوترها ، تلویزیون ها و … است.
گوگل در کنفرانس رسمی خود ضمن معرفی سرویس جدیدش اعلام کرده که استیدیا بخاطر داشتن قدرت پردازندههای گرافیکی که در حدود ۱۰٫۷ ترافلاپس ، نسبت به پلیاستیشن ۴ پرو با قدرت گرافیکی ۴٫۲ ترافلاپسی و ایکس باکس وان با قدرتی ۶ ترافلاپسی ، برتری دارد.
سرعت اینترنت در کیفیت بازی ها نقش بسزایی دارد هر چه سرعت اینترنت بیشتر باشد، کیفیت رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بیشتر خواهد بود. البته این موضوع در مورد کیفیت هایی که با رزولوشن 720p تا 4K هستند متغیر است.
با معرفی استیدیا توسط گوگل ،سوالات متداولی ذهن کارشناسان و همچنین گیمرها را به خود مشغول کرد. یکی از سوالات مطرح شده در این زمینه در مورد رقابت این کنسول با کنسول های نسل هشتم و در آینده ایی نزدیک با کنسول های نسل نهم بوده است.
مطالب مرتبط :
در پاسخ به سوال مطرح شده اگر به تاریخچه سرویسهای استریم بازی ها نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که هر سرویس جدیدی که وارد بازار شده است، در ابتدا و پس از کسب موفقیت هایی به مرور زمان به جای پیشرفت و رسیدن به جایگاه مطلوب در صنعت بازی های ویدیویی با شکست روبرو شده است.
تلاش های اولیه برای استریم کردن بازی ها :
علاوه بر کمپانی گوگل ، شرکت های دیگری نیز ایده ی اجرای بازی ها با اتصال به اینترنت و بدون نیاز به سختافزار را مطرح کرده اند بنابراین این ایده نمی تواند ایده ای منحصر برای گوگل بشمار آید.
شرکت کرایتک (Crytek) اولین شرکتی که برای ایجاد فضای استریم گیمینگ ، اقدام کرده اما به دلیل وجود محدودیت ها و مشکلاتی که به همراه داشته است نتوانسته سرویس استریم را ایجاد کند. شرکت کرای تک سازنده ی مجموعه Crysis می باشد.
در سال 2003 به صورت رسمی سرویس استریم فعالیت خود را آغاز کرد. سرویس استریم همزمان با سرویس OnLive در بازار عرضه شد و هدف از ارائه ی این سرویس، اجرای بازی های گرافیکی توسط گیمرها بدون استفاده از قطعات سخت افزاری گران قیمت است که به راحتی می توانند تنها با داشتن اینترنت پر سرعت بازی را با کیفیت عالی تجربه کنند.
موفقیت سرویس OnLive در سراسر دنیا با ارائه ی بازی هایی همچون Batman Arkham Asylum ،LA Noir و Assassin’s Creed به چشم می خورد که توانسته تا حدودی به پیشرفت برسد.
پس از گذشت مدتی از ارائه ی این قابلیت ،به مرور زمان مشکلات این سرویس نیز نمایان شد و در سال 2005 به طور کامل برپچیده شد.
دلیل شکست سرویس OnLive :
- عدم دسترسی تمام گیمرها به اینترنت پرسرعت در آن زمان
- وجود (Input Lag) بسیار بالا
برای مثال ممکن است در برخی موارد فرمان های کاربران با تاخیر انجام شود یا به جای فرمان دیگری ارسال شود که این موضوع موفقیت سرویس OnLive را به خطر انداخت.
در زمان فعالیت OnLive ، سرویس دیگری با نام گایکای (Gaikai) فعالیت خود را آغاز کرد. گایکای به دلیل مزیتی که داشت توانست نسبت به رقیب خود موفق تر عمل کند.
مزیتی که از آن نام برده شد امکان استفاده از نسخه ی دموی بازی قبل از خرید و پرداخت هزینه را داشت.
گایکای نیز با ارائه ی این سرویس تا حدودی توانست موفقیت هایی را به دست آورد اما در نهایت با مشکلاتی نظیر مشکلات OnLive روبرو بود.
پس از مدتی هر دو سرویس OnLive و Gaikai توسط کمپانی سونی خریداری شدند که پایه سرویس مشهور استریم PlayStation Now در سال 2014 را تشکیل داده اند.
هدف از تشکیل سرویس PlayStation Now ، اجرای بازی های مختلف کنسول های ps4 و ps3 در پلتفرم های مختلف همچون کامپیوترهای شخصی می باشد.
سونی تصمیم گرفت به مرور سرویس PlayStation Now را ارتقا دهد و تغییراتی در آن ایجاد کند تا این سرویس به چیزی که در حال حاضر هست تبدیل شود.
نوع دیگری از سرویس استریم که توسط شرکت انویدیا (NVidia) طراحی شده است ، GeForce Now نام دارد. با استفاده از این سرویس می توانید بازی های خود را با گرافیک GTX 1080 اینترنتی که به عنوان سرور GeForce No تنظیم شده است اجرا کنید.
با استفاده از این سرویس حتی امکان تجربه بازی ها بر روی سیستم های ضعیف به شکل فوق العاده را خواهید داشت.
گوگل استادیا ٬ گوگل استادیا چیست ٬ کنسول گوگل استادیا ٬ خرید گوگل استادیا
کنسول گوگل استادیا ٬ خرید گوگل استادیا ٬ گوگل استادیا ٬ گوگل استادیا چیست
ثبت ديدگاه