سرویس نت فلیکس

نت فلیکس چگونه کار می کند ؟

اگر به عنوان یک کاربر و مشترک شبکه ی نت فلیکس هر روز به سادگی با یک تلویزیون یا اپلیکیشن به تمام فیلم ها و برنامه های این شبکه دسترسی دارید بد نیست بدانید که پشت این فرایند ساده ی تماشای فیلم از این شبکه ، ساختاری پیچیده نهفته است.

نت فلیکس محتویات شبکه ی خود را به صورت روزانه ، 250 میلیون ساعت ویدیو برای کاربران در 190 کشور مختلف دنیا پخش می کند. ارائه چنین محتوایی با کیفیت عالی برای کاربران در مدت زمان چند ثانیه قابل تحسین است زیرا نظیر آن را در جای دیگری نمی توانید پیدا کنید.

قطعا پیاده سازی این فرآیند عظیم و بزرگ نیازمند ارتباط با ارائه دهندگان اینترنت و انجام مذاکرات مختلف با شرکت های تولید کننده ی محتوا نیز می باشد.

در این بخش قصد داریم شما را با روند ارائه خدمات نت فلیکس و اینکه چگونه نت فلیکس کار می کند آشنا کنیم.

زیرساخت های بخش فنی سرویس نت فلیکس :

حدود یک دهه پیش نت فلیکس در ساختار سرویس خود تغییراتی ایجاد کرد که باعث دگرگونی و انقلاب در این سیستم شد.

نت فلیکس معماری مایکروسرویس را به اپلیکیشن ارائه دهنه ی خدماتش اضافه کرد. در این سرویس کد و منابع ارائه شده در هر اپلیکیشن و مایکروسرویس ، کاملا اختصاصی بوده و هیچ سرویسی منابع خود را در اختیار سرویس دیگری قرار نمی دهد.

در صورتی که دو برنامه برای برقراری ارتباط به یکدیگر نیاز داشته باشند می توانند از رابط API استفاده کنند. این رابط امکان برقراری ارتباط بین اپلیکیشن ها را در سرویس نت فلیکس ایجاد می کند.

مقالات مرتبط : از سرویس موزیک اسپاتیفای چه می دانید؟

API مجموعه ای از قوانین سخت گیرانه است که هر دو برنامه توانایی اجرای آن را دارند.

اگر توسعه دهندگان این سرویس قصد داشته باشند تغییراتی در ساختار اپلیکیشن های خود روی نت فلکیس ایجاد کنند باید به هماهنگی و سازگار بودن آن ها با رابط API دقت کنند.

در حقیقت تمام تغییرات باید با API هماهنگ و سازگار باشد، اگر این قانون حفظ شود هیچ گونه به هم ریختگی و ناسازگاری در تبادل اطلاعات و روند کاری نت فلیکس ایجاد نمی شود.

قابلیت های سرویس نت فلیکس :

  • نت فلیکس برای خدمات رسانی به کاربر حدودا از 700 مایکروسرویس مجزا استفاده می کند.
  • ذخیره کردن تمام محتوایی که توسط کاربران مشاهده شده است.
  • کسر هزینه ی اشتراک ماهانه از کارت اعتباری کاربر
  • ارائه یک فرمت مناسب به کاربر جهت پخش در دستگاه وی

محل اجرای سرویس های نتفلیکس

زمانی که نت فلیکس بخواهد حجم انبوهی از سرویس های خود را اجرا کند نیاز به یک شبکه ی بزرگ کامپیوتری دارد که بتواند داده های اخصاصی خود را به اشتراک بگذارد.

حتما بخوانید : آموزش لغو اشتراک نت فلکیس 

تا قبل از این نت فلیکس مراکز اختصاصی برای نگهداری داده های خود داشت اما پس از مدتی تصمیم گرفت به جای پرداخت هزینه برای استفاده از شبکه های کامپیوتری، از محیط ابری AWS شرکت آمازون استفاده کند که باعث افزایش کیفیت سرویس ها نیز می شد.

مسیر پخش فیلم از تولید تا انتها :

تولید محتوای مناسب یکی از نگرانی های اصلی پخش کننده های فیلم و سریال است که نت فلیکس هم در این راستا تمام تلاش خود را انجام داده است.

  • اگر فیلم یا سریالی که قرار است توسط نت فلیکس پخش شود ساخته ی خود او نباشد می تواند جهت پخش فیلم در سیستم خود حق پخش را از حوزه ی توزیع محتوای ویدیویی دریافت کند.
  • ذخیره ی تمام فیلم ها و سریال ها که از کیفیت و حجم بالایی برخوردار هستند، در سرورهای AWS انجام می گیرد. البته نت فلیکس باید برای ذخیره و پخش آن ها مراحل پردازش را کامل کند و فرمت خود را تغییر دهد.
  • فرمت هر دستگاهی که نت فلیکس روی آن اجرا می شود متفاوت است و هر کدام با فرمت خاص خود صوت و تصویر را پشتیبانی می کنند.

برای مثال ، یکی از سرورهای AWS که فیلم های اصلی را دریافت می کند می تواند آن ها را به صدها نوع فیلم دیگر به همراه صداهای مختلف در انواع دستگاه ها برای پخش تبدیل کند.

  • از ویژگی های فوق العاده نت فلیکس شناسایی و تشخیص دستگاهی است که کاربر از آن استفاده می کند. پس از آن قادر است هر فایلی که با دستگاه و سرعت اینترنتش سازگار و مرتبط است دریافت کند.

از نت فلیکس چگونه استفاده کنیم ، چگونه به نت فلیکس وصل شویم ، برنامه ی نت فلیکس چیست ، شبکه ی نت فلیکس چیست ٬ سرویس نتفلیکس چیست
سرویس استریم نتفلیکس ٬ نت فلیکس چگونه کار می کند ٬ سرویس نتفلیکس چیست ٬ برنامه ی نت فلیکس چیست ٬ چگونه به نت فلیکس وصل شویم
چگونه از netflix استفاده کنیم ٬ نت فلیکس چگونه کار می کند ٬ سرویس نت فلیکس چیست ٬ چگونه به نت فلیکس وصل شویم ٬ چگونه از netflix استفاده کنیم ٬ چگونه به نت فلیکس وصل شویم